Allegro Ventigo - Dan Bălan și Matteo

Zilele trecute mi-a venit în minte Dan Bălan.
De ce?
Păi prin 2011 a lansat un cântec care m-a prins tare: Freedom.

Acum tu trebuie să știi că eu nu mă uit la televizor, nu citesc ziare (reviste, etc.), nu ascult radio și nu merg în discoteci de vreo 16 ani așa... dacă nu mai mult.
Asta înseamnă că rar știu ce se întâmplă pe pământul ăsta.
Știu numai dacă cineva îmi spune.
De Brexit am aflat cu 3 zile înainte să se întâmple. Și locuiesc în Anglia.

Nu-i bine să fii tăiat din lume, dar așa am ales. Istoria-i lungă. Dar nu despre asta vreau să scriu.

Deci, mi-am amintit de cântecul și l-am căutat pe internet. Curios este că nu-i foarte popular pe Google, nu l-am găsit imediat. Dar pe YouTube are cam 6 milioane de vizionări. Puține pentru o așa melodie, mă gândesc. Cred că 1000 le-am făcut numai eu atunci când am dat de ea.

Oricum, mi s-a părut straniu că nu se mai aude de Dan Bălan și-am vrut să văd de ce.
Ha... de parcă aș fi știut că se aude sau nu despre orișicine, când stau numai cu nasul în cărți.

Și uite așa am dat peste Allegro Ventigo.
Băi, da ce versuri sunt astea? 
În ce limbă? 
Mi-a picat fața... și deși chiar n-am idee ce se poartă anii ăștia, am zis deodată că o să fie hit. N-are cum altfel.

Dan zice că versurile sunt în moldovenească arhaică.
Ha. O fi, nu zic nu, nu mă pricep.
Mie mi se pare o limbă inventată, o babiloniană ceva.
Dar ce te prinde... îți intră-n cap imediat și te-apuci de murmurat cuvinte incompresibile fără să vrei.
Bine, asta și pentru că melodia e super urechiabilă (ha, ha, ha!).
Unde mai pui că dansatorii sunt grozavi, locația de vis ș.a.m.d.
Un geniu tipul ăsta. G.E.N.I.U.

Iată versurile de pe https://lyricstranslate.com/en/dan-balan-allegro-ventigo-lyrics.html


Allegro Ventigo
Ali sento, ma n'usted
Cal in amar, ir canto meu
Sera fina bella che canto meu
Ci vorra alto tu ribel
Dei karamel in nos museo

El antro igo
Mi canto mai
Inamorito
Ziceai e rai

Allegro Ventigo
Or lento mas
Lon messa tu
Glissando amo
Allegro Ventigo
Or lento mas
Lon messa tu
Glissando amo

Oh glissando amo
Sie glissando amo
Sera fina bella

Trevir sai in mucha me
Ricchia ver tu sil iasskole mer
Terron tu skal pierden sol
El chian velur is hia morter

El antro igo
Mi canto mai
In amori to
Zichai e rai

Allegro Ventigo
Or lento mas
Lon dessa tu
Glissando amo
Allegro Ventigo
Or lento mas
Lon messa tu
Glissando amo

Oh glissando amo
Sie glissando amo
Sera fina bella

Eris ai e kato tei magio sei kitare
Elik umo maro sei duko tei isare
Buro Matei buro Matei
Bere desae

Bere dasae konturo
Bengo me tuno
Fango me tuno
Lango me laro
Tango me kataro
Buro Matei buro Matei
Bere desae
Linga dizae kan

El antro igo
Mi canto mai
In amori to
Zichai e rai

Allegro Ventigo
Or lento mas
Lon dessa tu
Glissando amo
Allegro Ventigo
Or lento mas
Lon messa tu
Glissando amo

Oh glissando amo
Sie glissando amo
Sera fina bella
Ai prins ceva? 

Știi ce gândesc eu despre babiloniana asta?
Gândesc că Dan Bălan, sau cine a compus versurile, le-a scris în spaniolă, le-a înregistrat și-apoi i-a cerut unui om, care n-a văzut sau auzit în viața lui de limba asta, să scrie ce a crezut el că a auzit cântându-se. 
Știi când apare un cântec nou într-o limbă pe care nu prea o cunoști și-nveți după ureche ce se zice n el? 
Iese cam ce-a ieșit în Allegro Ventigo.
Dar asta-i părerea mea strict personală.
Știi de ce zic asta? 
Pentru că mi s-a întâmplat și mie să murmur cuvinte fără noimă din cântece în napolitană.

Și dacă tot îmi dau cu părerea așa, fără să fiu întrebată, am citit undeva că cică unde dau ăia din funduri este insula lui... Nu știu dacă a cumpărat-o...
Ce știu este că Dan Bălan a făcut mai mult de 10 milioane (mult mai multe de fapt dar nu se știe exact cât) cu albumul Dragostea din tei.
Hit în toată lumea. Mai ales în Japonia.
Și eu pe-atunci mă învârteam într-un cerc de japonezi.
Îmi amintesc cum una dintre prietenele mele a venit în Italia și când a auzit piesa cântând la mine în mașină m-a-ntrebat cum de știu de melodia asta care a făcut atâta vâlvă la ei.

Când a auzit că-i în limba română, m-a rugat s-o traduc.
Și-atunci mi-am dat seama că versurile n-au sens.

Așadar, Dan a făcut-o din nou.
Dar de data asta melodia va fi hit în mai mai multe țări.
Și banii vor curge șiroaie.
Dacă cu Dragostea din Tei a făcut banii ăia acum 100 de ani, păi îți dai seama acum?
N-am nici cum să-mi imaginez.
Bravo, mă, BRAVO!

Tu, dacă-ți cauți o carieră, în muzică este cea mai bună carieră ce poți să faci. 
Jur. 
Faci un cântec și trăiești o viață din drepturi de autor. 
Dar trebuie să fie un cântec ca ăsta, super promovat. Trebuie să fie peste tot.
Dacă-l auzi numai tu și câțiva prieteni - poate un sat - nu faci treabă.

Nu știu dar eu n-am păreri bune despre Dan... n-am că pare cumva... .
Nu zic, nu zic că doar mă arestează.

Și nici nu-l găsesc super frumos, dar, frate, e atractiv. Atractiv grozav. Irezistibil chiar.
Mai ales în videou-ul ăsta.
Senzual... băi, mi s-a făcut pielea măciucă de găină.
O fi că n-am văzut bărbat de vreo... 5-10 ani? Da, da... mai bine 15 ani să zic drept.
Seamănă cu un polițist care mi-a făcut curte acum câțiva ani.
Oare tipul știe? Să-i zic? Polițistului adică. Mai bine nu, că i se urcă la ca și deja are prea mulți gărgăuni.

Dan este un fel de Enrique Iglesias. Da. (Ce comparație absurdă!!!)
Că mie Enrique mi se pare cel mai sexy om născut vreodată pe planeta asta.
Da. Așa zic și despre Ricky Martin, Michael Fassbender, Jensen Ackles și... și... și.
Bărbații în costum în special mă fac să mă topesc.
Nu cred ca Enrique ar fi sexy în costum cu cravată totuși...

Băi, da' ce dansează Dan....
Ce coreografie, ce mișcări, ce priviri.... Bad boy... bad boy!
Îmi curg balele. Tipic.

Ce atmosferă care te face să visezi... Seducție la superlativ.

Are de toate cântecul ăsta. De toate și mai mult.

Nu-i Enescu, e o manea, dar, frate, n-ai cum să nu-i dai merit. 
Ce, Enrique nu tot manele cântă? Dar Pitbull? Hai să fim serioși. 

Oricine care este în stare să facă pe cineva să murmure cu el cuvinte fără noimă, este un geniu.
La fel zic și de Salam, jur.
Uite i-am făcut și o poezie tipului ăsta. Clic aici

Babiloniana asta cu iz spaniol n-are cum să nu-ți sune sexy. 
Spaniola e una dintre limbile cele mai fascinante din lumea asta; după italiană, evident. Și domnul Bălan știe asta bine. A studiat, se vede. Și bine a făcut.


Stai, dar ai auzit Lendo Calendo, nu? 
Și versurile astea sunt în limba lui Dan Bălan. Că nu pot să o numesc altfel.
Omul ăsta inventează limbi!!! Una după alta.
O să rămână în istorie! Fără îndoială.

Dar video-ul de la Allegro Ventigo nu-ți amintește cumva de Lambada
Primul cântec cu video care a apărut la noi imediat după Ceaușescu? 
A făcut furori în toată lumea, darmite la noi... care am fost în cușcă atâția amari de ani.

L-am văzut din nou acum 2 ani, parcă a fost pentru prima dată, căci atunci nu am dat mare importanță.
Am crezut că mor... Copii care dansau în fundul gol, bine aproape. Dar tentele erotice erau prea de tot.
Nu știu dacă video-ul ăla ar trebui să fie public.

În orice caz, pe plaja asta de la Allegro Ventigo sunt toți adulți.

Cum am zis, părerea mea despre Dan Bălan, nu-i una pozitivă, dar ca artist, îl consider un geniu.

Nu e că părerea mea contează, iar lui Dan nu i-ar face niciun efect. E undeva mai sus de unde oamenii îl pot lovi.
Tot respectul și admirația.

Dan rostește cu suflet cuvinte fără sens.
Tu ai văzut sau nu? 
Parcă știe ce zice... dar ce zice?!
Zice ce-și imaginează. Cred.

Eu cred că logica lui a fost:
„Doar nu toată lumea știe spaniolă. Și chiar cei ce știu, deseori nu se gândesc la sens ori la ce înseamnă că doar e un cântec de dans. Îs toți afumați când încep să dea din funduri. Merge.”

Da. Îmi amintesc cum îi cântam cu mare pasiune unuia în ureche cuvinte dintr-un cântec de succes.
Habar nu aveam ce ziceam deși știam engleză. N-am tradus niciodată, mă lăsam dusă de val.
Mamă... când tipul a luat-o-n serios, lucrurile s-au agravat rău.

Pe această linie a mers și Bălan. Cuvintele n-au importanță, intonația și melodia da. Și are dreptate.
Bravo!

Un lucru demn de notat.
Pe YouTube majoritatea comentariile la cântecele lui Bălan sunt de natură... nu știu cum să zic, politică?
Rasism, ură, ignoranță, frustrare...
Măi băieți, tipul e născut în Moldova, dar e cetățean al lumii ca fiecare dintre noi.
Dan este poliglot din naștere. Acum, câte limbi o vorbi, nu știu. Poate vreo 6. Zic. Bine, asta în afară de cele pe care le inventează.

Chiar trebuie neapărat să vă bateți și să vă insultați asumându-vă cetățenia lui? 
Cum se te simți tu mândru că ești născut într-o țară sau alta cu o naționalitate sau alta? 
Ce-i meritul tău că Dan este moldovean sau că vorbește română? 
E meritul tău că el este artist de succes?
Ce merit ai că te-ai născut în aceeași țară cu el? 
Ce merit ai că vorbești aceeași limbă?
Ce merit ai că i-ai atins mâna sau i-ai șters papucii?

Dacă Hitler era român, tot "mare" te dădeai?
Numai ce faci tu este meritul tău sau nemeritul tău. Ce fac alții e treaba lor.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Afirmații pozitive

Contact

Nume

E-mail *

Mesaj *